|
||||||||
|
“Always stayed in the shape of poetic, sharp-edged artistic and ready to bring its music to whoever who is willing to hear…” België kent meerdere interessante progressieve rock/metal bands. Een ervan is Transport Aerian. Ze spelen al mee in de scene sinds 2009 en vielen snel op door hun levendige en donkere combinatie van hedendaagse progrock en jazz, waarbij ze de zware gitaarpartijen in hun intieme en diep persoonlijke poëzie verpakten. De band bracht al drie albums uit bij het Amerikaanse label Melodic Revolution Records: in 2013 hun debuut ‘Bleeding’, in 2015 ‘Darkblue’ en in 2017 ‘Therianthrope’, waarbij gasten van over de ganse wereld bijdragen leverden. Ik noem hier o.a. Paul Sax (Curved Air), Elvya (Ayreon), Chris Allan (Malefice, Spiral Key) en Marco Ragni. “Altijd van poëtische, scherpe artistieke aard en klaar voor iedereen in de wereld die hem ter harte wil nemen...” Eind vorig jaar verscheen hun vierde full-length album, ‘Skywound’. Het werd opgenomen met een herschikte “live-georiënteerde” band met de vaste kern, Stefan Boeykens (gitaar) en twee nieuwkomers: Umut Eldem (keys) & Paul De Smet (drums, viool). Het werd een conceptalbum met een vierdelige suite “fracture” en negen nummers die de hoofdthema’s -de tragedie van een gewoon liefdevol stel, gevangen in de turbulente gebeurtenissen van de wereld, die zich voorbereidt op de oorlog en op de rand van de wereldwijde catastrofe staat- bundelen. Ze geven een overzicht van de mondiale problemen, variërend van politiek tot spiritueel en dit vanuit het menselijk perspectief. ‘Skywound’ opent rustig met “Shall Not Be” dat via psychedelische, soms bijna symfonische wendingen en gebruik makend van bekkens, de weg opent. Daarna dient zich het duistere, wat bizarre “At the Cliff” aan en lees je dat er (door de “kenners”) door de donkere onheilspellende elektronica die afgewisseld wordt met zware gitaarakkoorden, vergelijkingen gemaakt worden met de Zweedse prog metal band Pain of Salvation. Na het eerste deel van de suite volgt er “Lunatic” waar in de intro het heldere gitaargetokkel opvalt en contrasteert met de zware drukke riffs en de overweldigende finale die er daarna nog volgen. Met een knappe baspartij zorgt Hamlet, die blijkbaar niet alleen een uitstekend zanger is, voor een opvallend intermezzo. Er volgt dan “Latgalian Gothic”, een nummer met De Smet’s grimmige viool en op het einde Umut’s opmerkelijke piano, dat sommigen aan Van Der Graaf Generator zal doen denken, maar nog méér over de veelzijdigheid van Transport Aerian zegt. We zijn na het rustige “Falling 20” al aan het tweede deel van de suite (“Fracture II) dat een elektronische invulling krijgt. De vier delen staan netjes verspreid op het album met centraal de akoestische gitaar, die voor de nodige afwisseling moet zorgen. Op “Moses” laat Hamlet zich van zijn andere kant horen en na “Fracture IV” volgt er nog de finale. Erg theatraal, angstaanjagend als indrukwekkend klinkt het titelnummer. Hamlet verschijnt hier pas in de tweede helft en krijgt nog een laatste keer de steun van zangeres Rachel Bauer. “Skywound” is, tussen de momenten van machtige zang, over het algemeen subtiel en gracieus, vooral op het einde, dat bijna perfect lijkt. “On 'Skywound' Transport Aerian continues to shine with artistic and quirky contemporary prog rock…” (ESC for Rootstime) Eric Schuurmans
Album tracklist: 01. Shall Not Be – 02. At the Cliff – FRACTURE I – 04. Lunatic – 05. Latgalian Gothic – 06. Falling 20 – FRACTURE II – 08. Kutznetsov – FRACTURE III – 10. The Effect – 11. Moses – FRACTURE IV – 13. Skywound | Music by: Hamlet (1,2,5,6,13), S. Boeykens (3,4,7,9-12) & P. De Smet (8), Lyrics by Hamlet © 2021 | Produced & engineered by Hamlet | Album credits: Hamlet: vocs, bass, e guitar (4,13), programming (2,5,13) / Stefan Boeykens: e & a guitars, programming (4,9,10) / Umut Eldem: keys e organ, piano / Paul De Smet: drums, violin (5,6), programming (8) & Rachel Bauer: add. vocs (2,5,13), narration (2,3,7,9,13) Discography TRANSPORT AERIAN: Skywound [2021] | Therianthrope [2017] | Darkblue [2015] | Bleeding [2013] |
|